Membaca merupakan satu proses dan
pemberian makna menerusi interaksi antara pembaca dan maklumat yang dibaca.
Membaca juga ditakrifkan sebagai proses membina jambatan antara bahan yang
dibaca dengan pengalaman serta latar belakang pembaca (Anderson & pearson,
1984). Menurut kamus Dewan edisi keempat 2008, perkataan ‘membaca’ membawa
maksud memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan
memahami makna kandungannya.
Robert Lado (1964), menyatakan membaca sebagai
mengungkap pola-pola bahasa daripada bentuk tulisnya manakala Steinbeg (1982)
mendefinisikan proses membaca sebagai satu bentuk komunikasi dan tujuannya
adalah memberikan maklumat melalui bentuk-bentuk bertulis. Menurut Zulkifley
Hamid (1994) pula, membaca sebagai proses pembaca mengenal lambang-lambang
tulisan, menterjemahkan kepada bentuk bunyi yang dilambangkan dan mendapat
makna bagi bentuk tulisan tersebut.
Menurut Kamus Dewan edisi keempat (2008), perkataan
"membaca" membawa maksud memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau
tercetak dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya. Menurut Klein dalam
Farida Rahim (2005), membaca dapat didefinisikan sebagai suatu proses.
Maksudnya di sini ialah membaca merupakan informasi yang diperoleh dari teks
dan pengetahuan yang dimiliki oleh pembaca yang mempunyai peranan utama dalam
membentuk makna. Menurut Harris dan Sipay (1980), mereka menyifatkan membaca
sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang
bercetak atau bertulis. Secara umumnya, membaca merupakan kegiatan harian kita
bagi mendapatkan sebarang maklumat daripada bahan-bahan bacaan yang kita baca.
Sebagai contoh, surat khabar, majalah, buku dan sebagainya. Proses membaca
dapat didefinisikan sebagai satu proses pemahaman pembaca terhadap kandungan
bahan-bahan bacaan yang dibaca. Pembaca akan cuba memahami segala informasi
yang terkandung dalam bahan bacaan mereka. Bagi memahami konsep membaca ini
dengan lebih jelas lagi, kita harus meninjau dua perspektif dahulu iaitu
membaca sebagai proses membentuk makna dan membaca sebagai proses memilih dan
mengambil tindakan.
Seterusnya, membaca boleh ditinjau dalam dua
perspektif iaitu membaca sebagai proses pembentukan makna dan membaca
sebagai proses memilih dan mengambil tindakan. Dalam memahami konsep ini,
seseorang itu tidak dikatakan membaca jika tidak memahami makna perkataan
bahan yang dibaca. Sehubungan itu, dalam memahami makna perkataan ia
sememangnya mempunyai kaitan dengan latar belakang dan pengalaman seseorang.
Hal ini kerana, pengetahuan sedia ada yang banyak dapat melancarkan proses
membaca bahkan memudahkan seseorang untuk memahami sesuatu makna bahan
bacaan yang dibaca.
Angelita D. Romero dan Rene C. Romero.2008. Developmental
Reading: A Skill Text for College Students. Quezon
City: Rex Book Store.
Thomas Sylvester Charles Farrell.2009. Teaching Reading to
English Language Learners: A Reflective Guide. California:
Corwin Press.
Catherine Snow.2002. Reading for Understanding: Toward an
R&D Program in Reading Comprehension. Santa Monica: RAND.
Randi Stone.2009. Best Practices for Teaching Reading: What
Award-Winning Classroom Teachers Do. California:
Corwin Press.
Rhona Stainthorp dan Diana Hughes.1999. Learning from Children
Who Read at an Early Age. London:
Routledge.
No comments:
Post a Comment