oki setiana-wanita bidadari syurga

Tuesday, May 20, 2014

TEORI MEMBACA



1.     Teori kecekapan verbal
Perfetti(1985, 1988) memperkenalkan teori yang penting dalam kemahiran membaca iaitu teori kecekapan verbal yang menekankan kemahiran membaca dengan meluaskan melangkaui proses mentafsir kod. Selain daripada ciri automatik dalam menguasai bahasa, aspek lain yang berkaitan dengannya adalah resolusi anafora, membuat kenyataan atau cadangan secara bersepadu, aktiviti yang berkaitan dengan ingatan dan strategi meta kognitif yang digunakan. Berdasarkan teori ini setiap pembaca mempunyai profil sendiri bagi tujuan menguasai kecekapan verbal. Seseorang pembaca akan bertambah efisien dalam kecekapan verbal, bermakna lebih banyak perhatian dan sumber rujukan. Selain daripada itu juga, teori ini berdasarkan kapasiti tanggapan bagi sesuatu pemerhatian yang merujuk kepada perhatian dan sumber ingatan yang terhad dalam diri pembaca (Benjafield,1997). Teori ini juga membincangkan sejauh mana sesuatu kod komponen berhubung dengan pemahaman. Pembaca yang cekap selalunya lebih mudah lupa perkara yang sudah dibacanya. Bagi pembaca yang tidak cekap dalam membaca juga adalah disebabkan oleh skemata yang terhad. Bagi pembaca yang kurang pengetahuan apabila berkaitan dengan teks yang dibaca juga akan menyukarkan pembaca memahami kandungan teks.

2.     Teori memindahkan maklumat
Teori yang berasaskan pandangan La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985) ini dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab secara meluas menyatakan aktiviti membaca adalah proses memindahkan maklumat. Mereka mengandaikan membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan demi perkataan. Mereka juga percaya pembaca berinteraksi dengan teks dengan tujuan mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya. Bagi melakukannya, pembaca memerlukan kemahiran khusus yang membolehkan mereka melakukan proses pemindahan maklumat tersebut. Beberapa aspek utama dapat dikenal pasti dalam fasa proses pembelajaran. Di antaranya ialah kesediaan, motivasi, pengamatan, ingatan dan lupaan serta pemindahan. Teori ini menumpukan kepada bagaimana pelajar memproses maklumat. Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek. Kemudian diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang. Kombinasi pengetahuan (maklumat yang diproses) & kemahiran di ingatan jangka panjang akan membina strategi-strategi kognitif atau kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas yang kompleks.

3.     Teori membaca secara automatik
La Berger dan Samuel (1974) mengatakan teori membaca adalah secara automatik. Teori ini menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca secara automatik. Di samping itu, cara ini juga menganggap wujudnya perbezaan antara proses bersifat automatik dan proses kawalan membaca. Sub komponen dalam kemahiran membaca seperti mengecam huruf dan seterusnya mengecam perkataan dikuasai secara automatik melalui latihan. Oleh itu, sumber-sumber ini diperlukan bagi membantu menguasai kemahiran asas membaca. Bukan itu sahaja, ia juga mengamalkan hubungan yang positif dijalankan antara kemahiran pemahaman membaca teks secara automatik berupaya mengawal teks serta mempunyai lebih faham. Oleh itu, ketika membaca pembaca perlulah menekankan pengawalan eksekutif supaya dapat membantu pembaca memahami teks dengan lebih berkesan.

Berdasarkan Teori Membaca di atas, di sini terdapat juga Model teori membaca yang lahir dari perspekif bagaimana makna diangkat dari bacaan. Inti proses membaca adalah seseorang berusaha memahami isi pesan penulis yang tertuang dalam bacaan.
       Pemeroleh makna diperoleh daripada pelbagai sudut. Dari sudut itulah pandangan para ahli dapat dibezakan. Ada tiga pandangan tentang bagaimana makna diperoleh yang melahirkan tiga model teori membaca. Tiga model teori itu antara lain:

Model Bottom-up

*   Model dari  bawah ke atas  dibincangkan oleh Gough (1972, 1985) iaitu tokoh utama teori ini. Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila matanya mengenal pasti maklumat visual yang tertera dalam teks yang dibaca melalui satu siri perlakuan yang berturutan. Maksudnya, makna itu berasal dari bawah (teks) menuju ke atas (otak/kepala). Secara harfiah, menurut teori ini teks-lah yang menentukan pemahaman.
*   Berdasarkan dapatan pemerhatian, tumpuan mata pembaca ke atas teks menghala pada maklumat secara relatif. Proses membaca bergerak secara linear, iaitu dimulai dengan mengecam huruf, mengekodkan pada tahap fonem, mengecam perkataan-perkataan dan akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Hal ini bermakna, maklumat yang baru diterima sebelum itu ditransformasikan dan direkodkan.
*   Pengaplikasian dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan guru membincangkan pengalaman murid tentang sesuatu isu. Pengalaman murid dicungkil bagi menimbulkan minat mereka. Guru seterusnya membincangkan isu-isu berkaitan dengan topik perbincangan. Setelah perbincangan dilaksanakan, barulah guru mengagihkan teks untuk dibaca. Murid membaca teks dan mengaitkan isi teks dengan topik perbincangan yang telah dijalankan.



Model Top-Down

*   Model membaca ini berasaskan model psikolinguistik oleh Goodman  dan Smith. Model ini memfokuskan pembaca dan pergerakan bahan bacaannya masih lagi bersifat linear tetapi bergerak daripada atas ke bawah. Pembaca memainkan peranan utama semasa memahami teks yang dibaca. Pembaca menggunakan pengetahuan bahasa dan pengalaman bagi meramalkan teks dan mengurangkan kebergantungan pada cetakan teks dan bunyi bahasa.
*   Memahami teks yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkataan yang dibaca.
*   Menggunakan makna dan isyarat tatabahasa mengenal pasti perkataan yang tidak dikenali.
*   Fokus utama dalam pengajaran adalah membaca ayat, paragraf dan keseluruhan bahan. Perkara penting dalam bacaan adalah jumlah dan jenis maklumat yang diperoleh ketika membaca.
*   Pengaplikasian dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan guru membahagiakan teks bacaan kepada murid. Murid membaca teks secara senyap ataupun secara lantang. Guru meminta pelajar memberi perhatian terhadap istilah-istilah penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid. Guru seterusnya meminta pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan sebelum perbincangan secara keseluruhan terhadap teks tersebut. Guru cuba mengaitkan petikan dengan pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan dalam petikan.



MODEL INTERAKTIF
*   Model Interaktif mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi menterjemah maksud ke atas teks yang dibaca. Model Interaktif melihat proses membaca sebagai pola pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca wujud secara serentak. Tahap pemahaman pembaca ke atas teks dipengaruhi oleh minat pembaca, tujuan pembacaan dan pengetahuan pembaca terhadap teks berinteraksi dengan pemboleh ubah teks (jenis teks, sintaksis dan sebagainya).
*   Menggunakan cetakan sebagai input dan makna sebagai out put. Membaca adalah proses membuat tanggapan dan proses kognitif. Model Atas ke Bawah dan Bawah ke Atas boleh timbul secara silih berganti atau serentak bergantung kepada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks.



MODEL TRANSACTIONAL

*   Model Transactional merujuk kepada model interaksi dua hala antara seseorang individu dengan individu yang lain. Interaksi antara individu ini boleh melibatkan medium pengantaraan seperti nota, teks dan sebagainya.
*   Membaca ialah proses membina makna daripada kombinasi pembaca tertentu, pada masa / konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi antara pengarang, pembaca, dan teks.
*   Membaca adalah "aktiviti memilih." Pembaca membawa perasaan, sikap, jangkaan, dan tujuan untuk setiap teks, dan ini membawa kepada makna, atau penimbulan.
*   Pendirian kita ke arah membaca mungkin efferent (saintifik, membaca untuk info) atau estetik (seni, perasaan). Namun demikian, pendirian pembaca yang menentukan pengalaman yang mereka akan peroleh daripada teks itu.
*   Pengajaran bacaan memerlukan seorang guru mengemukakan soalan yang berupaya menggalakkan transaksi bacaan yang lebih kompleks, dan membina dan memudah cara aktiviti-aktiviti dalam persekitaran yang menggalakkan pembaca untuk membuat makna mereka sendiri.



Keith E. Stanovich.2000. Progress in Understanding Reading: Scientific Foundations and New Frontiers. New York: The Guilford Press.

Danielle S. McNamara.2007. Reading Comprehension Strategies: Theories, Interventions, and Technologies. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Margaret G. McKeown dan Linda Kucan.2010. Bringing Reading Research to Life. New York: The Guilford Press.

Rudolf Ahlswede.2006. General Theory of Information Transfer and Combinators. New York: Springer-Verlag Berlin Heidelberg.

Guangze Li.2010. Phonological Processing Abilities and Reading Competence: Theory and Evidence. Switzerland: Peter Lang AG.

No comments:

Post a Comment