oki setiana-wanita bidadari syurga

Tuesday, May 20, 2014

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA


PENDEKATAN CERAKINAN
1) Pendekatan ini dikenali juga pendekatan analisis.
2) Pendekatan pengajaran ini adalah mendahulukan unsur yangbesar, kemudian unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsuryang kecil yang membentukkan struktur yang besar tersebut.
3 Pengajaran bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkanayat kepada murid-murid kemudian ayat itu dicerakinkankepada perkataan-perkataan, daripada perkataan dipecahkankepada suku kata dan seterusnya huruf-huruf. Huruf-huruf sukukata perkataan.

PENDEKATAN EKLEKTIC
1)Pendekatan ini juga dikenali pendekatan campuran.
2)Ia mengabungkan kedua-dua pendekatan iaitu pendekatanbinaan dan juga pendekatan cerakinan.
3)Pendekatan elektik mengambil ciri-ciri yang terbaik daripada kedua-duanya,disesuaikan dengan keadaan murid-murid, situasi bilikdarjah, bahan pengajaran dan sebagainya.
4)Pendekatan ini mestilah dijalankan secara sistematik dandirancangkan sebaik-sebaiknya.
5)Ia juga mestilah mempertimbangkan  sifat-sifat ejaan bahasa Malaysia yangfonemik, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutandan sebagainya agar pengajaran dapat meninggalkan kesan yang sebaik-baiknya kepada murid-murid.

PENDEKATAN BINAAN
1)Pendekatan ini juga dikenali sebagai pendekatan sintesis. Pendekatan ini menghasilkan kaedah abjad.Kemahiran menulis diterapkan sebelum diajar untuk membaca dengan mudah.Dalam pendekatan binaan, murid akan diajar dengan cara atau kaedah dalam menulis abjad, seterusnya suku kata,perkataan, frasa, ayat sehingga mereka boleh mencapai kaedah penulisan pelahiran iaitu melahirkan wacana dengan baik.
2)Sebagai contoh, bagi peringkat pratulisan, murid akan diperkenalkan dengan beberapa bentuk yang seakan-akan membentuk huruf seperti bentuk condong, bulatan, separa bulat, zig-zag dan sebagainya.Hal ini bertujuan untuk melatih kemahiran otot halus mereka agar bersedia sebelum menulis abjad.
3)Setelah mereka berkebolehan dan mengetahui cara untuk menulis kesemua abjad, maka guru akan membimbing murid untuk membina suku kata mengikut diagraf tertentu iaitu suku kata terbuka dan suku kata tertutup seperti perkataan kv+kv, atau kv+kvk dan sebagainya.Hal ini menunjukkan murid sudah bersedia untuk menulis secara mekanis iaitu menulis frasa,klausa, ayat dan seterusnya. contohnya:
Untuk mengajar perkataan “ botol ”, murid-muriddiperkenalkan dahulu dengan huruf-huruf“b”, “o”, “t”, “o” dan “l” dan daripadanya dibentuksuku kata “bo” dan “tol”, kemudiandigabungkan menjadi “botol”.

Zulkifley Hamid.2006. Aplikasi Psikolinguistik: dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Bangi: UKM

Yahya Othman.2006. Mengajar Membaca: Teori dan Aplikasi, Edisi ke-2. Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing  Sdn. Bhd.

Juriah Long, Raminah Hj Sabran dan Sofiah Hamid.1992. Perkaedahan Pengajaran Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.

Kamaruddin Hj. Husin.1986. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Bangi: UKM.

Koh Boh Boon.1989. Perspektif-perspektif dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Abd Aziz Abd Talib.2000. Pedagogi Bahasa Melayu: Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur: Utusan Publications.

No comments:

Post a Comment