Penilaian
kemahiran membaca penting kepada para guru untuk mengetahui tahap kemajuan
pelajar. Penilaian ini boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk penilaian dan
jenis pengujian. Kemahiran membaca merupakan keupayaan para pelajar untuk
membaca ayat dengan lancar serta sebutan intonasi dan jeda yang betul.
Penekanan perlu diberikan kepada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan
secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.
Menaksir
dan Menilai
Menaksir
dan menilai ialah dua istilah penilaian yang sering digunakan dalam bidang
pengukuran, pengujian dan penilaian. Matlamat kedua-dua istilah itu mungkin
sama, iaitu untuk menguji pencapaian murid pada satu-satu tahap pembelajaran
tetapi pelaksanaan kedua-duanya berbeza. Pentaksiran perlu selari dengan
objektif pembelajaran pada satu-satu sesi pengajaran dan pembelajaran. Dengan
perkataan lain, pentaksiran sentiasa disepadukan dengan kaedah mengajar dalam
setiap sesi pengajaran dan pembelajaran, dan berlaku di sepanjang pengajaran
dan pembelajaran tersebut. Oleh itu, guru perlu mahir pelbagai jenis alat
pentaksiran dan berketerampilan menggunakannya pada masa yang paling efektif.
Pentaksiran
adalah suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan tahap
sesuatu ciri atau atribut yang diperoleh seseorang pelajar bacaan setelah
mengalami proses pengajaran dan pembelajaran. Kesahan bukti empirikal yang
digunakan bagi proses penaksiran sangat bergantung pada sejauh mana guru
berupaya mengkuantifikasi dengan tepat kewujudan atribut atau ciri penguasaan
pelajar yang digunakan sebagai asas penaksiran Pengukuran pula merupakan suatu
proses kuantifikasi dengan memberi nilai angka kepada kewujudan sesuatu ciri
dan atribut. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kewujudan ciri
“penguasaan” sesuatu kemahiran membaca yang diajarkan oleh guru pada pelajar
dikuantifikasikan dengan memberi skor ujian yang boleh digunakan untuk
mentafsir matlamat dan objektif pembelajaran bacaan.
PENTAKSIRAN
FORMAL
PENTAKSIRAN
TAK FORMAL
Antara
ciri-ciri penilaian kemahiran membaca ialah:
Oleh
itu, penilaian kemahiran membaca haruslah berasaskan pemahaman terhadap
penilaian seperti di atas. Penilaian juga harus dianggap sebahagian daripada
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ahli-ahli
psikolinguistik mengkategorikan matlamat membaca dalam tiga kategori yang utama
untuk tujuan penilaian:
(1) Matlamat persepsi
Dalam penilaian,
pelajar harus prihatin terhadap kebolehubahan dan boleh menyesuaikan kadar
membaca dan peka terhadap ketepatan sesuatu konsep perkataan.
II. (2) Matlamat kognitif
Untuk mencapai
matlamat ini dalam penilaian, keprihatinan harus ditumpukan
terhadap jenis aras pemikiran yang digunakan semasa membaca.
III. (3) Matlamat afektif
Penilaian harus
prihatin terhadap menimbulkan perasaan dan sikap murid terhadap bahasa
yang dibaca.
Proses
penilaian atau pentaksiran membaca dibahagikan kepada tiga iaitu:
a. Mengenal
pasti idea keseluruhan.
(1)Mesej utama yang
disampaikan penulis
(2)Mengesan
pandangan, pendapat dan emosi penulis.
(3)Kenal pasti
prinsip penulisan
·
Pengelasan mengikut kronologi
·
Pengelasan mengikut hierarki
·
Pengelasan mengikut ciri-ciri
b. Mengenal
idea utama dan sokongan
1. Idea
utama
=Satu atau lebih idea utama
=Satu idea utama dalam satu perenggan
2. Sokongan
=Huraian atau keterangan yang menyokong
idea utama
c. Membuat
ramalan dan kesimpulan
·
Dibuat sesudah pembaca mengesan isi
tersirat
·
Mesti baca dan teliti seluruh teks
·
Tidak semestinya disokong dengan contoh
dan keterangan
·
Lahir daripada resolusi dan kefahaman
pembaca
Secara
kesimpulannya, penilaian atau pentaksiran kemahiran membaca dianggap sebagai
salah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan amat penting bag tujuan
mengesan tahap kemajuan atau pencapaian kemahiran membaca bagi setiap pelajar.
Manfaat
Pentaksiran kepada Guru
Amalan
pentaksiran yang berlaku serentak dengan pengajaran dan pembelajaran dapat
memberikan maklumat yang berguna kepada guru bagi menentukan pencapaian sesuatu
objektif pelajaran. Ia dilakukan dengan menggunakan pelbagai kaedah seperti
soal jawab, latihan, soalan lisan, soalan bertulis, interaksi, temu bual,
reaksi pelajar, penyelesaian masalah, pembentukan soalan pelajar dan sebagainya.
Semasa
sesi pengajaran di dalam bilik darjah berlangsung, guru menaksir adakah
pengajarannya telah difahami dan dikuasai oleh pelajar. Adakah
objektif dan sasaran pembelajaran telah tercapai? Jika tidak mungkin objektif
dan skop pengajaran itu terlalu luas atau melebihi tahap penguasaan pelajar.
Maka, guru berpeluang untuk mengkaji semula perancangan pengajaran membaca agar
lebih berkesan kepada pelajar.
Perancangan itu termasuklah memilih
kaedah pengajaran yang sesuai dan berkesan, menetapkan objektif pengajaran yang
lebih khusus dan penggunaan bahan bantu mengajar yang boleh memudahkan
penguasaan pelajar di samping dapat menarik minat. Aktiviti pentaksiran membaca
di dalam bilik darjah adalah meliputi proses mengukur, menilai dan membuat
pertimbangan tentang kebolehan, kemahiran dan kefahaman pelajar berdasarkan
objektif dan matlamat pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru. Dalam masa
yang sama guru berpeluang untuk memperbaiki aktiviti pengajarannya di dalam
bilik darjah. Aktiviti yang sama berulang dalam pelbagai pendekatan membentuk
kitaran pengajaran, pembelajaran dan pentaksiran yang berterusan dalam
memastikan objektif ataupun sasaran pembelajaran tercapai.
Melissa Lee Farrall.2012. Reading Assessment : Linking Language,
Literacy, and Cognition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Afflerbach, P.2012. Understanding and Using Reading Assessment,
K-12 (2nd ed,). Newark, DE: International Reading Association.
Arleen Shearer Mariotti.2010. Linking Reading Assessment to
Instruction: An Application Worktext for Elementary Classroom Teachers. New York: Routledge.
Jeanne Shay Schumm.2006. Reading Assessment and Instruction for
All Learners. New York: The Guilford Press.
JoAnne Schudt Caldwell.2008. Reading Assessment: A Primer for
Teachers and Coaches. New York: The Guilford Press.
No comments:
Post a Comment